lördag, mars 12, 2011

Raw eller Jpeg ???


Läser en del om att använda Raw när man fotograferar.
Fick ett nytt nummer av Digitalfoto för alla igår och där tog de upp det igen.

Efter att ha läsat artiklen blev jag ännu mer nyfiken så det var bara att ta fram kameran och testa (bilden ovan är tagen i Raw men konverterad till Jpeg
efter redigering)

Vet inte om jag har rätt program för att redigera i Raw, har endast det som följde med kameran...

Det sägs att alla yrkesfotografer använder sig av det så det är väl bara att testa o lära sig ...

3 kommentarer:

Daniela sa...

Vilken tillfällighet att ta tar upp just detta ämne! Jag försöker också ta mitt fotograferande till nya nivåer genom en fotokurs. Och förra veckan diskuterde vi just om Raw och Jpeg. Frågan är, orkar man redigera alla bilder man tar eller inte?? Mitt mål är också att de närmaste veckorna försöka fota lite Raw och se om jag blir omvänd... :))// D

Photo By Mi sa...

Håller helt med dig. Konstaterade snabbt att det var inte så stor skillnad från början när man tittade på dem men efter redigering var det verkligen stor skilland....
Är fotokursen bra ?? Försökte mig på en för något år sedan men den var kass...
Tror att det kan bli en kombination i framtiden av både RAW o JPEG ...

Daniela sa...

Tror att det finns bättre alternativ till kurser. Jag går på Studiefrämjandet. Efter första lektion var jag vansinnig, andra lite bättre.
Mitt tips;
Distanskurs på högskolan, Jönköping. Visuell kommunikation. Ett år på dig och i din egen takt.
Helt annan nivå :)..