tisdag, september 18, 2012

Kloka ord ...

Ett inlägg utan bild men med väldigt vardefulla tankar.
Det finns en blogg som jag följer som heter "En mammas Dagbok"
En mamma som skriver om allt från vanliga blogginlägg till massor av annat. En mysig blogg.
Hon gjorde ett inlägg igår som jag lånar en del av som jag tycker är väldigt tänkvärd.
Se nedan.

I Svenska Dagbladet kunde man läsa en artikel om en studie som utmynnade i de 10 viktigaste föräldrakompetenserna, inte helt otippat fanns Kärlek och uppskattning på första plats


1.Kärlek och uppskattning: Stötta och acceptera barnet så som hon eller han är, var kärleksfull och tillbringa kvalitetstid tillsammans med barnet.

2. Stresshantering. Hitta olika strategier i ditt liv för att försök minska stressnivån hos dig själv och hos barnet. Avslappningsmetoder och positivt tänkande kan vara ett sätt att minska stressnivån.

3. Goda relationer: Fungerande relationer med den andra föräldern. Bråka inte inför barnet och baktala inte varandra.

4. Självständighet: Behandla ditt barn med respekt och uppmuntra honom eller henne att klara saker själv.

5. Utbildning och inlärning: Uppmuntra kunskapsinhämtning och se till att barnet ges möjlighet att lära sig nya saker.

6. Hantera livet. Försök ha en stabil ekonom och framtidsplaner för familjen.

7. Uppfostran. Ge mycket positiv respons till barnet. Tillrättavisa eller straffa endast som en sista utväg

8. Hälsa. Grundlägg en hälsosam livsstil hos barnet med regelbunden motion och bra matvanor.

9. Religion: Stötta ditt barns andliga eller religiösa utveckling och delta i sådana aktiviteter.

10. Säkerhet. Vidta lämpliga säkerhetsåtgärder så att barnet inte skadar sig. Ha inblick i barnens aktiviteter och umgänge.

Tycker att dessa 10 punkterna får en att tänka efter. Som hon skriver i sitt inlägg att när barnen är små så rusar allt på. Oftast är det då vi själva är i en ålder där vi vill förverkliga så mycket som möjligt. Kan vara värt att stanna upp och tänka efter. Tror jag ska sätta mig ikväll när våra två små älsklingar har somnat och sätt ihop MIN lista på vad som är viktigt och hur jag vill prioritera saker och ting.

Inga kommentarer: